Тропарь андрею первозванному. Андрей Первозванный: краткая биография. Защитник Русской земли

Яко апостолов первозванный и верховнаго сущий брат, Владыце всех, Андрее, молися, мир вселенней даровати и душам нашым велию милость.

Кондак, глас 2

Мужества тезоименитаго богоглагольника и Церкве возследователя верховнаго, Петрова сродника восхвалим: зане якоже древле сему, и ныне нам воззва: приидите, обретохом Желаемаго.

АКАФИСТ

Кондак 1

Первозваннаго апостола Христова, Евангелия святаго проповедника, Русския страны богодухновеннаго просветителя Андрея преславнаго, песньми восхвалим, стояще на версе холма, идеже Крест водрузи десница его, и ему, яко Церкве возследователю верховному, в след себе указавшему ей путь ко Христу, во умилении воззовем:

Икос 1

Ангел благовестник Агнца Христа, вземлющаго грехи мира, был еси Андрее апостоле, и с Ним во веки пребываеши на Небеси; отонудуже и призри на пения, приносимая тебе во храме твоем, на месте, идеже стоясте нозе твои, и, яко богат сый блатодатию Божиею, подаждь нам слово благо, да зовем ти:

Радуйся, деннице от града Вифсаиды нам возсиявшая;

радуйся, равночестный брате верховнаго Петра.

Радуйся, учениче великаго Предтечи Христова;

радуйся первее прочих апостол званный ко апостольскому служению от Самаго Господа.

Радуйся, яко и другим с радостию воззвал еси: “Приидите, обретохом желаемаго Мессию”;

радуйся, и нас к Нему же приводяй.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 2

Учителю, где живеши? - вопросил еси, Андрее, Спаса душ наших и, с Ним пребыв день един, возлюбил еси на все дни живота твоего обретеннаго тобою Мессию, и брата твоего старейшаго привел еси к Нему. Темже и нас, яко меньшую братию твою, к Нему же не престай влещи, да и мы, последующе стопам твоим, вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 2

Провидя в тебе, святый Андрее, веры и любве пламень, Господь паки тя обрете на езере Геннисаретсте, яко рыбаря, купно с братом твоим, вметающа мрежи во глубину, и рече вама: “Грядита по Мне, и Аз сотворю вы ловца человеком”. Ты же абие последовал еси Ему и богодухновенным словом, яко мрежею, человеки уловил еси Христу, с нимиже и мы уловленнии тобою во спасение, вещаем ти:

Радуйся, яко от Самаго Господа ловитве духовней научился еси;

радуйся, яко на том же езере с прочими апостолы обуреваем быв, верою спаслся еси в Господа, запрещающаго ветром и морю.

Радуйся, стяжавый велию веру, егда видел еси пречудное насыщение пяти тысящ пятию хлебами;

радуйся, дар приявый от Господа целити всяк недуг и всяку болезнь.

Радуйся, яко глас с небесе слышан бысть еллином, Христа тобою узревшим;

радуйся, яко на горе Елеонстей откровена быша и тебе грядущая при кончине мира.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 3

Странствия Владычня и Безсмертныя Трапезы на Горнем месте Сиона насладився, яко верный друг Христов, вкупе с прочими апостолы узрел еси Господа и Бога твоего, от Негоже и Дух Свят приял еси, во еже вязати и решити грехи людския. И паки, в тойжде горнице Сионстей, обильное бысть на тя излияние обетованнаго Духа во огненных языцех. Темже вся племена удивишася, како языком их глаголал еси величия Божия, поя: Аллилуиа.

Икос 3

От Господа заповедь приим проповедати Евангелие всей твари, обтекл еси многая грады и страны, апостоле Андрее, призывая люди к познанию Истиннаго Бога и крестя их во имя Отца и Сына и Святаго Духа; с нимиже и мы сподобихомся благодати Крещения. Сего ради благодарственная восписуем ти:

Радуйся, чудес Христовых провозвестниче верный;

радуйся, Святаго Евангелия проповедниче громогласный.

Радуйся, идольскаго служения потребителю;

радуйся, истиннаго благочестия насадителю.

Радуйся яко по слову твоему людие водою и Духом возрождаются;

радуйся, яко тобою вернии Безсмертныя Трапезы причащаются.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 4

Сила Божия осени тя, апостоле Первозванный, во еже благовестити силу и славу Сына Божия и утверждати вся веровати во Святую Троицу призванныя. Темже убо и нас, покланяющихся Единому в Триех Ипостасех Богу, на злачней пажити веры Христовы соблюди, да благодатию Святаго Духа выну освящаемии, велегласно поем Ему: Аллилуиа.

Икос 4

Привед ко Христу брата своего Симона Петра, Первозванне, с ним изшел еси и на апостольское служение твое, первее во Антиохию и Синоп, тамо победив демонов полки, от уз темничных спутника твоего апостола Матфия свободил еси, и юзники с ним бывшия крестил, верховному Петру оттуду в западныя страны текущу, ты братнее целование дал еси ему, сам же добре подвизался еси на востоцех. Темже и мы, людие Церкве Восточныя, блажим тя:

Радуйся, сило Божия, полки демонов прогоняющая и узы темниц сокрушающая;

радуйся, приятелище благодати апостольския, от адовых уз тайнодейственне нас свобождающия.

Радуйся запад и восток с братом твоим богомудрым, проповеди ради слова Божия, жребием разделивый;

радуйся, во граде Синопе неверие иудеев силою чудес твоих обличивый.

Радуйся яко тамо от безбожных Христа ради биен был еси;

радуйся, яко от Самаго явльшагося ти Господа исцеление язв тебе даровася.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 5

Двукраты возвращся во святый град, да купно со апостолы пятидесятный день празднуеши тамо, двукраты паки шествовал еси от святаго Сиона, во еже Христа проповедати вселенней, первее со Иоанном наперсником Господним, посем же с Симоном Кананитом и Матфием, иже жребием назнаменован бысть во апостола, и вся пределы Асии и Понта обтекл еси, словом спасения всех оглашая, да Богу поют: Аллилуиа.

Икос 5

От моря Галилейскаго до Понта Евксинскаго апостольския мрежи твоя распрострый и все поморие окрест огласивый благовестием твоим, востекл еси, Первозванне, и в страны Скифии, Крест Христов всюду водружая в знамение нашего спасения. Сего ради и мы, аще и позднии роди, внемлюще благовестию твоему и воспоминающе подвиги твоя, зовем ти:

Радуйся, в Никеи лютыя разбойники укротивый и лютейшаго дракона умертвивый;

радуйся, Крест Христов посреде града сего водрузивый, яко Предтеча сый двукраты собранных тамо отец богоносных.

Радуйся, яко во Асии и Понте тобою свет Христов возсия;

радуйся, яко апостольский жезл твой предгорие Кавкаса свету Христову отверзе.

Радуйся, имже мрак киммерийский озарися;

радуйся, имже вселенная струями воды живы напоися.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 6

Бурею страстей одержимая и, яко воды океана, волнуемая, племена человеков, яже не ведяху Бога Истиннаго, привел еси, апостоле, к тихому пристанищу Христову и тех сердца, аки утлую ладию неверием обуреваемая, на якори веры православныя утвердил еси. Темже и мы, яко чада православныя веры, благодарным сердцем и благодарными усты вопием Богу: Аллилуиа.

Икос 6

На горе Елеонстей Божественного Учителя твоего иногда со прочими апостолы вопросил еси, Андрее: “Рцы нам, что есть знамение пришествия Твоего?” На горах же Киевских, яко орган сый благодати Духа Святаго, ты предвозвестил еси грядущую славу места сего; мы же, предреченныя на милости сея сподобльшеся, умиленно взываем ти:

Радуйся, яко с горы Сиона закон нам евангельский принесл еси;

радуйся, яко по водам Ворисфена апостол Божий к нам востекл еси.

Радуйся, благодать Иорданову, Крещения нашего ради, реце сей даровавый;

радуйся, на горах Киевских Kpeст нашего спасения водрузивый.

Радуйся, имже обильное излияние благодати Божией зде предречеся;

радуйся, имже бытие града велика и церквей многих зде предвозвестися.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 7

Днесь, во исполнение пророческаго гласа твоего, храм преславный красуется на месте, идеже не сущая яко сущая провидел еси по дару Духа Святаго; окрест же его град велий с церквами златоверхими истину словес твоих свидетельствует, емуже и доныне ты, яко с горния кафедры, мир благовествуеши. Темже и мы, сбытие богодухновенных глагол твоих зряще, велиим гласом взываем Богу: Аллилуиа.

Икос 7

От светоносныя зари, Первозваннаго апостола свет боговедения восприимши, святая Ольга возсия Русской земли яко денница нашего спасения, возводя вслед себе, яко светозарное светило, внука своего Владимира, просветителя всея полунощныя страны. Темже и мы, возведше очи наша к тебе, Андрее богомудре, яко к начальному благовестнику нашего спасения, восписуем ти похвальная сия:

Радуйся, яко деннице нашего спасения, Ольге святей, света Божественнаго познание даровася;

радуйся, яко благоверию ея Христово Царствие отверзеся.

Радуйся, яко благословением твоим преславное светило от сея денницы нам произыде;

радуйся, яко по твоему предвозвестию апостольскому равноапостольный князь нам явися.

Радуйся, яко тобою святаго Владимира царствие земное к Небесному приобщися;

радуйся, яко Днепр и Почайна, реки Киевския, спасительною купелию нам быша.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 8

Проповедуют преславного града Киева и всея Русския страны пастырие и пасомии память деяний твоих, богомудре Андрее апостоле; в недрах же пещерных нетленно почивающии угодницы Божии, со Антонием и Феодосием, немолчными усты, яко живи суще, славу твою веком и родом возглашают, тобою бо водруженный зде Крест, яко благосеннолиственное древо, произрасте, во еже изнести нам плоды благочестия и святыни. Мы же райскаго вертограда твоего, аки птенцы духовнии, тобою научени есмы воспевати Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Не точию Руси единыя был еси спасения провозвестник, Первозванный апостоле Христов, но и вся словенская племена, якоже кокош, птенцы своя под криле собираяй, привел еси я ко Христу; ты бо от Херсониса во мрак полунощныя страны презирая, сущим тамо людем, да Божию научатся слову, премудрыя учители, Кирилла и Мефодия, проповедию твоею за многие веки предуготовал еси; мы же, аки устами сих просветителей наших, велегласно вопием ти:

Радуйся, словенская племена искони благословивый;

радуйся, слово их разумное словом Божиим умудривый.

Радуйся, яко глаголу Божию послушливии, Церкве чада словесная быша;

радуйся, яко в Херсонисе, идеже проповедал еси, первая росская писмена Кирилл святый обрете и прият я.

Радуйся, яко теми Алфу и Омегу, начаток и конец - Христа Божию премудрость возвестил еси им;

радуйся, яко и вся богодухновенная писания учителие сии на язык словенск нам преложиша.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 9

Пустынныя Скифии не убоявся, во глубину полунощныя страны, простерл еси апостольская странствия твоя, Первозванне, отонудуже и в ветхий Рим пришел еси, иже тогда глава миру языческому бысть; обаче тьмы ради идольския оставль его, и на красный брег Воспора пришед, тамо во граде Византии, иже новый Рим и матерь христианом бысть, апостольский престол твой утвердил еси. да от него Восток и Север весь светом веры озарится, вернии же чада Церкве Христовы Богу единомысленно зовут: Аллилуиа.

Икос 9

Мати Сион - псаломски речет человек, яко человек духовно родися в нем, новый же Сион нам бысть Киев: в нем бо свет и благодать Божия явися всем сыновом русским от кафедры, юже ты, Первозванне апостоле, в Византии утвердил еси. Темже и мы, Невечерним Светом озаряемии, благодарне взываем ти:

Радуйся, от горы Сионския снисшедый и горним светом Киев многохолмный озаривый;

радуйся, граду сему многоплодие духовное благословением твоим ниспославый.

Радуйся, яко посреде вселенныя апостольский престол твой утвердил еси;

радуйся, яко под сень его (в новом Риме) вся просвещенныя тобою языки собрал еси.

Радуйся, имже православие в душах их утверждается;

радуйся, имже от Востока тьма Запада отревается.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 10

Егда наста время преставления твоего, блаженне апостоле, в древния Патры Ахайския пришел еси, да тамо жрен будеши, течение бо скончал еси, подвигом добрым подвизался еси, всем проповедав Христа распята, иудеем соблазн, еллином же безумие, нам же, званным и спасаемым, - Христа, Божию Силу и Божию Премудрость, от Неяже и научихомся пети Богу: Аллилуиа.

Икос 10

Всюду именем Господа Иисуса болящия исцеляя, мертвыя воскрешая, бесы изгоняя, и во Патрах предсмертную проповедь твою чудесами утвердил еси, апостоле Христов, и анфипата Лезвия обратил еси к познанию истины, егда противления ради язвою поражен быв, тобою от одра болезни воздвижен бысть; людие же вси, видевше в тебе силу Божию, идолы своя сокрушиша, посем и Господь явися тебе, якоже Павлу иногда в Коринфе, и повеле взяти Крест твой, назнаменовав сим твое в Патрах, Его ради, страдание. Темже и мы, дивящеся велией благодати в тебе, благоговейно взываем:

Радуйся, велия Бога всемогущаго сило;

радуйся, многоценное чудес сокровище.

Радуйся, древних Патр просвещение и украшение;

радуйся, неверие анфипата в веру пременивый.

Радуйся, яко тамо паки явися тебе Господь, на подвиг крестный тя призвавый;

радуйся, яко уготовася тебе венец правды.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 11

Нерон кесарь, якоже иногда Ирод, гонения на вся верныя воздвигнувый, в Риме Павла мечем усекну, Петра же на кресте распя, подобне и тебе достиже в Патрах рука мучителева, егда вместо кроткаго Лезвия судию постави Егеата лютаго, иже не терпяй крещения брата своего, ниже исцелением жены своея умягчен быв, в темницу вверже тя и, якоже верховного Петра, на крест осуди. Ты же юзник сый, в темнице мрачней, яко во светлом храме, брата анфипатова Стратоклиса во епископа Патром проручествовал еси, Богу со всеми верными посреде узилища воспевая: Аллилуиа.

Икос 11

На месте лобнем крест воздвизаем узрев, на немже имел еси распят быти, не убоялся еси, апостоле, даже до смерти свидетельствовати возлюбльшаго тя и возлюбленнаго тобою Христа, и к сему знамению спасения руце простирая, умиленно взывал еси:

Радуйся, Кресте Всечестный, пред нимже с веселием предстою, ведая тя, упование мое;

радуйся, Кресте Животворящий, егоже глава до Небес достиже, подножие же врата ада сокруши.

Радуйся, Кресте достопокланяемый, восприемый Владыку моего, яко гроздие сладчайшее, источившее нам спасение;

радуйся, Кресте благословенный, разбойника спасый и тому плоды исповедания даровавый.

Радуйся, яко и моея радости исполнение был еси;

темже радуйся и ты, страстотерпче, на Кресте веру твою во Христа запечатлевый.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 12

Приидите, свидетелие радости моея! - воззвал еси апостоле к совершителем воли Егеата, - творите волю над мною, распните мя и, яко агнца, принесите в жертву создавшему мя Творцу. И сия рек, возшел еси на крест, яко на горнюю кафедру, с неяже три дни и три нощи проповедал еси слово Божие окрест стоящим людем, да не боятся смерти, исповедающе Господа Иисуса. Егда же светом небесным озарися лик твой, ужасеся мучитель и тя со креста взяти повеле; обаче ты, страстотерпче, не восхотел еси от крестных мук разрешитися, до исхода твоего непрестанно Богу вопия: Аллилуиа.

Икос 12

Славяще апостольския подвиги твоя, Андрее Первозванне ублажаем святую кончину твою, еюже Живоносную Страсть Сына Божия прославил еси, и во умилении сердца взываем ти сице:

Радуйся, друже Христов, с радостию крестная страдания за Него претерпевый;

радуйся, апостоле верный, со креста глаголы Живота Вечнаго людем проповедавый.

Радуйся, яко в час снятия со креста осени тя свет, аки молния с небесе;

радуйся, аки православно исповедающим проповеданнаго тобою Христа Сына Божия обещал еси благодать велию.

Радуйся, Горняго Иерусалима апостольское основание;

радуйся, седяй со апостолы на едином от двоюнадесяте престолов, во еже судити вся колена Израилева.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

Кондак 13

О Первозванный апостоле Христов Андрее, призри на благохваления сия всех чтущих святую память твою, и яко водрузил еси Крестное Древо на горах града Киева, присно осеняй и нас спасительным знамением сим, да, Крестом Господа Бога и Спаса нашего охраняеми, достигнем в меру возраста исполнения Христова и сподобимся с тобою и со всеми святыми, во гласе радования, в безконечныя веки пети Богу, Спасителю нашему: Аллилуиа.


Этот Кондак читается трижды. Затем читается Икос 1 и Кондак 1.

Молитва святому апостолу Андрею Первозванному

Первозванне апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю верховный, всехвальне Андрее, славим и величаем апостольским труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя и с Ним во веки пребываеши на Небеси, идеже и любиши ны тоюжде любовию, еюже возлюбил еси нас, егда Духом Святым прозрел еси наше еже ко Христу обращение, и не точию любиши, но и молиши о нас Бога, зря во Свете Его вся нужды наша. Тако веруем и тако сию веру нашу исповедуем во храме, иже во имя твое, святый Андрее, преславно создася, идеже святыя мощи твоя почивают; верующе же, просим и молим Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, да молитвами твоими, яже присно послушает и приемлет, подаст нам вся потребная ко спасению нас грешных; да якоже ты абие по гласу Господа, оставль мрежи своя, неуклонно ему последовал еси, сице и кийждо от нас да ищет не своих си, но еже к созиданию ближняго и о горнем звании да помышляет. Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом во веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4
Яко апостолов первозванный / и верховнаго сущий брат / Владыце всех, Андрее, молися, / мир вселенней даровати / и душам нашим велию милость.

Кондак, глас 2
Мужества тезоименитаго богоглагольника и Церкве возследователя верховнаго, Петрова сродника восхвалим: зане якоже древле сему, и ныне нам воззва: приидите, обретохом Желаемаго.

Величание
Величаем тя, святой апостоле Андрее, и чтем святую память твою: ты бо молиши за нас Христа Бога нашего.

Апостол Андрей был родом из Галилеи. Эта северная часть Святой Земли отличалась плодородием и живописностью, а жители ее — добродушием и гостеприимством. Галилеяне легко уживались с греками, во множестве населявшими их страну, многие говорили по-гречески и даже носили греческие имена. Имя Андрей — греческое и в переводе значит «мужественный».

Когда Иоанн Креститель начал проповедовать на берегах Иордана, Андрей вместе с Иоанном Зеведеевым (происходившим с ним из одного города — Вифсаиды) последовал за пророком, надеясь в его учении найти ответ на свои духовные вопросы. Многие начали думать, что может быть Иоанн Креститель и есть ожидаемый Мессия, но он объяснил людям, что он не Мессия, а послан только приготовить Ему путь. В то время Господь Иисус Христос пришел к Иоанну Крестителю на Иордан для крещения, и тот, указывая на Господа, сказал своим ученикам: «Вот Агнец Божий, Который берет на себя грехи мира». Услышав это, Андрей с Иоанном последовали за Иисусом. Господь, увидев их, спросил: «Что вам надобно?» Они сказали: «Равви (Учитель), где Ты живешь?» — «Пойдите и увидите», — ответил Иисус, и с того времени они стали Его учениками. В этот же день апостол Андрей пошел к своему брату Симону Петру и сказал ему: «Мы нашли Мессию». Так Петр присоединился к ученикам Христовым.

Апостолы Аристарх и Андрей Первозванный

Однако апостолы не сразу всецело посвятили себя апостольскому званию. Из Евангелия мы знаем, что братья Андрей и Симон Петр и братья Иоанн и Иаков должны были на какое-то время вернуться к своим семьям и заняться своей обычной работой — рыбной ловлей. Несколько месяцев спустя Господь проходя мимо Галилейского озера и увидев их ловящими рыбу, сказал: «Идите за Мной и Я сделаю вас ловцами человеков». Тогда они оставили свои лодки и сети и с того дня стали неотлучными учениками Христовыми.

Андрей, ранее других апостолов последовавший за Господом, получил наименование Первозванного. Он пребывал с Христом в течении всего периода Его общественного служения. После Воскресения Спасителя апостол Андрей вместе с другими учениками удостаивался встреч с Ним и присутствовал на Елеонской горе, когда Господь, благословив их, вознесся на Небо.

Апостол Андрей

После сошествия Святого Духа апостолы бросили жребий, кому в какую страну следует идти для проповеди Евангелия. Святому Андрею достались страны, лежащие вдоль побережья Черного моря, северная часть Балканского полуострова и Скифия, т. е. Земля, на которой позднее образовалась Россия. Согласно преданию, апостол Андрей проповедовал на Таврическом полуострове, потом по Днепру поднялся на север и дошел до места, где впоследствии возник Киев. «Верьте мне, — сказал апостол своим ученикам, — что на горах сих воссияет благодать Божия: великий город будет здесь, Господь просветит сию землю святым крещением и воздвигнет здесь много церквей». Затем апостол Андрей благословил киевские горы и водрузил на одной из них крест, предвозвещая принятие веры будущими обитателями Руси.

Апостол Андрей Первозванный

После возвращения в Грецию апостол Андрей остановился в городе Патрос (Патра), расположенном у Коринфского залива. Здесь через возложение рук он многих людей исцелил от недугов, в том числе и знатную Максимиллу, которая от всего сердца уверовала во Христа и стала ученицей апостола. Так как многие жители Патры уверовали во Христа, местный правитель Егеат возгорелся ненавистью против апостола Андрея и приговорил Его к распятию на кресте. Апостол, нисколько не устрашившись приговора, во вдохновенной проповеди раскрыл перед собравшимися духовную силу и значение крестных страданий Спасителя.

Андрей Первозванный и Антоний Великий

Правитель Егеат не поверил проповеди апостола, назвав его учение безумием. Затем он велел распять апостола так, чтобы он подольше страдал. Святого Андрея привязав ко кресту наподобие буквы X, не вбивая гвоздей в его руки и ноги, чтобы не вызвать скорой смерти. Несправедливый приговор Егеата вызвал в народе возмущение, тем не менее этот приговор остался в силе.

Вися на кресте, апостол Андреи непрестанно молился. Перед разлучением его души с телом небесный свет осиял крест Андрея, и в его блистании апостол отошел в вечное Царство Божие. Мученическая кончина апостола Андрея Первозванного последовала около 62 года после Рождества Христова.

Апостол Андрей Первозванный

Русская Церковь, приняв веру из Византии, епископы которой ведут преемство от апостола Андрея, тоже считает себя его преемницей. Вот почему память святого Андрея Первозванного так торжественно почиталась в дореволюционной России. Император Петр I учредил в честь апостола Андрея первый и высший орден, который давался в награду сановникам государства. С петровских времен русский флот сделал своим стягом Андреевский флаг, на белом фоне голубой крест формы X, под сенью которого русские одержали множество побед.

Молитва

Первозванне Апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю, всехвальный Андрее!
Славим и величаем апостольския труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя и с Ним во веки пребываеши на небеси, идеже и любиши ны тоюжде любовию, еюже возлюбил еси нас, егда Духом Святым прозрел еси наше, еже ко Христу обращение, и не точию любиши, но и молиши о нас Бога, зря во свете Его вся нужды наша. Тако веруем и тако сию веру нашу исповедуем во храме, иже во имя твое, святый Андрее, преславно создася, идеже святыя мощи твоя почивают: верующе же, просим и молим Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, да молитвами твоими, яже присно послушает и приемлет, подаст нам вся потребная ко спасению нас грешных: да якоже ты абие по гласу Господа, оставль мрежи своя, неуклонно Ему последовал еси, сице и кийждо от нас да ищет не своих си, но еже к созиданию ближняго и о горнем звании да помышляет. Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом и во веки веков. Аминь.

Акафист

КОНДАК 1
Первозваннаго апостола Христова, Евангелия святаго проповедника, Русския страны богодухновеннаго просветителя Андрея преславнаго, песньми восхвалим, стояще на версе холма, идеже Крест водрузи десница его, и ему, яко Церкве возследователю верховному, в след себе указавшему ей путь ко Христу, во умилении воззовем:

ИКОС 1
Ангел благовестник Агнца Христа, вземлющаго грехи мира, был еси Андрее апостоле, и с Ним во веки пребываеши на Небеси; отонудуже и призри на пения, приносимая тебе во храме твоем, на месте, идеже стоясте нозе твои, и, яко богат сый блатодатию Божиею, подаждь нам слово благо, да зовем ти:
Радуйся, деннице от града Вифсаиды нам возсиявшая;
радуйся, равночестный брате верховнаго Петра.
Радуйся, учениче великаго Предтечи Христова;
радуйся первее прочих апостол званный ко апостольскому служению от Самаго Господа.
Радуйся, яко и другим с радостию воззвал еси: "Приидите, обретохом желаемаго Мессию";
радуйся, и нас к Нему же приводяй.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 2
Учителю, где живеши? - вопросил еси, Андрее, Спаса душ наших и, с Ним пребыв день един, возлюбил еси на все дни живота твоего обретеннаго тобою Мессию, и брата твоего старейшаго привел еси к Нему. Темже и нас, яко меньшую братию твою, к Нему же не престай влещи, да и мы, последующе стопам твоим, вопием Богу: Аллилуиа.

ИКОС 2
Провидя в тебе, святый Андрее, веры и любве пламень, Господь паки тя обрете на езере Геннисаретсте, яко рыбаря, купно с братом твоим, вметающа мрежи во глубину, и рече вама: "Грядита по Мне, и Аз сотворю вы ловца человеком". Ты же абие последовал еси Ему и богодухновенным словом, яко мрежею, человеки уловил еси Христу, с нимиже и мы уловленнии тобою во спасение, вещаем ти:
"Радуйся, яко от Самаго Господа ловитве духовней научился еси;
радуйся, яко на том же езере с прочими апостолы обуреваем быв, верою спаслся еси в Господа, запрещающаго ветром и морю.
Радуйся, стяжавый велию веру, егда видел еси пречудное насыщение пяти тысящ пятию хлебами;
радуйся, дар приявый от Господа целити всяк недуг и всяку болезнь.
Радуйся, яко глас с небесе слышан бысть еллином, Христа тобою узревшим;
радуйся, яко на горе Елеонстей откровена быша и тебе грядущая при кончине мира.

Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 3
Странствия Владычня и Безсмертныя Трапезы на Горнем месте Сиона насладився, яко верный друг Христов, вкупе с прочими апостолы узрел еси Господа и Бога твоего, от Негоже и Дух Свят приял еси, во еже вязати и решити грехи людския. И паки, в тойжде горнице Сионстей, обильное бысть на тя излияние обетованнаго Духа во огненных языцех. Темже вся племена удивишася, како языком их глаголал еси величия Божия, поя: Аллилуиа.

ИКОС 3
От Господа заповедь приим проповедати Евангелие всей твари, обтекл еси многая грады и страны, апостоле Андрее, призывая люди к познанию Истиннаго Бога и крестя их во имя Отца и Сына и Святаго Духа; с нимиже и мы сподобихомся благодати Крещения. Сего ради благодарственная восписуем ти:
Радуйся, чудес Христовых провозвестниче верный;
радуйся, Святаго Евангелия проповедниче громогласный.
Радуйся, идольскаго служения потребителю;
радуйся, истиннаго благочестия насадителю.
Радуйся яко по слову твоему людие водою и Духом возрождаются;
радуйся, яко тобою вернии Безсмертныя Трапезы причащаются.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 4
Сила Божия осени тя, апостоле Первозванный, во еже благовестити силу и славу Сына Божия и утверждати вся веровати во Святую Троицу призванныя. Темже убо и нас, покланяющихся Единому в Триех Ипостасех Богу, на злачней пажити веры Христовы соблюди, да благодатию Святаго Духа выну освящаемии, велегласно поем Ему: Аллилуиа.

ИКОС 4
Привед ко Христу брата своего Симона Петра, Первозванне, с ним изшел еси и на апостольское служение твое, первее во Антиохию и Синоп, тамо победив демонов полки, от уз темничных спутника твоего апостола Матфия свободил еси, и юзники с ним бывшия крестил, верховному Петру оттуду в западныя страны текущу, ты братнее целование дал еси ему, сам же добре подвизался еси на востоцех. Темже и мы, людие Церкве Восточныя, блажим тя:
Радуйся, сило Божия, полки демонов прогоняющая и узы темниц сокрушающая;
радуйся, приятелище благодати апостольския, от адовых уз тайнодейственне нас свобождающия.
Радуйся запад и восток с братом твоим богомудрым, проповеди ради слова Божия, жребием разделивый;
радуйся, во граде Синопе неверие иудеев силою чудес твоих обличивый.
Радуйся яко тамо от безбожных Христа ради биен был еси;
радуйся, яко от Самаго явльшагося ти Господа исцеление язв тебе даровася.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 5
Двукраты возвращся во святый град, да купно со апостолы пятидесятный день празднуеши тамо, двукраты паки шествовал еси от святаго Сиона, во еже Христа проповедати вселенней, первее со Иоанном наперсником Господним, посем же с Симоном Кананитом и Матфием, иже жребием назнаменован бысть во апостола, и вся пределы Асии и Понта обтекл еси, словом спасения всех оглашая, да Богу поют: Аллилуиа.

ИКОС 5
От моря Галилейскаго до Понта Евксинскаго апостольския мрежи твоя распрострый и все поморие окрест огласивый благовестием твоим, востекл еси, Первозванне, и в страны Скифии, Крест Христов всюду водружая в знамение нашего спасения. Сего ради и мы, аще и позднии роди, внемлюще благовестию твоему и воспоминающе подвиги твоя, зовем ти:
Радуйся, в Никеи лютыя разбойники укротивый и лютейшаго дракона умертвивый;
радуйся, Крест Христов посреде града сего водрузивый, яко Предтеча сый двукраты собранных тамо отец богоносных.
Радуйся, яко во Асии и Понте тобою свет Христов возсия;
радуйся, яко апостольский жезл твой предгорие Кавкаса свету Христову отверзе.
Радуйся, имже мрак киммерийский озарися; радуйся, имже вселенная струями воды живы напоися.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 6
Бурею страстей одержимая и, яко воды океана, волнуемая, племена человеков, яже не ведяху Бога Истиннаго, привел еси, апостоле, к тихому пристанищу Христову и тех сердца, аки утлую ладию неверием обуреваемая, на якори веры православныя утвердил еси. Темже и мы, яко чада православныя веры, благодарным сердцем и благодарными усты вопием Богу: Аллилуиа.

ИКОС 6
На горе Елеонстей Божественного Учителя твоего иногда со прочими апостолы вопросил еси, Андрее: "Рцы нам, что есть знамение пришествия Твоего?" На горах же Киевских, яко орган сый благодати Духа Святаго, ты предвозвестил еси грядущую славу места сего; мы же, предреченныя на милости сея сподобльшеся, умиленно взываем ти:
Радуйся, яко с горы Сиона закон нам евангельский принесл еси;
радуйся, яко по водам Ворисфена апостол Божий к нам востекл еси.
Радуйся, благодать Иорданову, Крещения нашего ради, реце сей даровавый;
радуйся, на горах Киевских Kpeст нашего спасения водрузивый.
Радуйся, имже обильное излияние благодати Божией зде предречеся;
радуйся, имже бытие града велика и церквей многих зде предвозвестися.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 7
Днесь, во исполнение пророческаго гласа твоего, храм преславный красуется на месте, идеже не сущая яко сущая провидел еси по дару Духа Святаго; окрест же его град велий с церквами златоверхими истину словес твоих свидетельствует, емуже и доныне ты, яко с горния кафедры, мир благовествуеши. Темже и мы, сбытие богодухновенных глагол твоих зряще, велиим гласом взываем Богу: Аллилуиа.

ИКОС 7
От светоносныя зари, Первозваннаго апостола свет боговедения восприимши, святая Ольга возсия Русской земли яко денница нашего спасения, возводя вслед себе, яко светозарное светило, внука своего Владимира, просветителя всея полунощныя страны. Темже и мы, возведше очи наша к тебе, Андрее богомудре, яко к начальному благовестнику нашего спасения, восписуем ти похвальная сия:
Радуйся, яко деннице нашего спасения, Ольге святей, света Божественнаго познание даровася;
радуйся, яко благоверию ея Христово Царствие отверзеся.
Радуйся, яко благословением твоим преславное светило от сея денницы нам произыде;
радуйся, яко по твоему предвозвестию апостольскому равноапостольный князь нам явися.
Радуйся, яко тобою святаго Владимира царствие земное к Небесному приобщися;
радуйся, яко Днепр и Почайна, реки Киевския, спасительною купелию нам быша.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 8
Проповедуют преславного града Киева и всея Русския страны пастырие и пасомии память деяний твоих, богомудре Андрее апостоле; в недрах же пещерных нетленно почивающии угодницы Божии, со Антонием и Феодосием, немолчными усты, яко живи суще, славу твою веком и родом возглашают, тобою бо водруженный зде Крест, яко благосеннолиственное древо, произрасте, во еже изнести нам плоды благочестия и святыни. Мы же райскаго вертограда твоего, аки птенцы духовнии, тобою научени есмы воспевати Богу: Аллилуиа.

ИКОС 8
Не точию Руси единыя был еси спасения провозвестник, Первозванный апостоле Христов, но и вся словенская племена, якоже кокош, птенцы своя под криле собираяй, привел еси я ко Христу; ты бо от Херсониса во мрак полунощныя страны презирая, сущим тамо людем, да Божию научатся слову, премудрыя учители, Кирилла и Мефодия, проповедию твоею за многие веки предуготовал еси; мы же, аки устами сих просветителей наших, велегласно вопием ти:
Радуйся, словенская племена искони благословивый;
радуйся, слово их разумное словом Божиим умудривый.
Радуйся, яко глаголу Божию послушливии, Церкве чада словесная быша;
радуйся, яко в Херсонисе, идеже проповедал еси, первая росская писмена Кирилл святый обрете и прият я.
Радуйся, яко теми Алфу и Омегу, начаток и конец - Христа Божию премудрость возвестил еси им;
радуйся, яко и вся богодухновенная писания учителие сии на язык словенск нам преложиша.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 9
Пустынныя Скифии не убоявся, во глубину полунощныя страны, простерл еси апостольская странствия твоя, Первозванне, отонудуже и в ветхий Рим пришел еси, иже тогда глава миру языческому бысть; обаче тьмы ради идольския оставль его, и на красный брег Воспора пришед, тамо во граде Византии, иже новый Рим и матерь христианом бысть, апостольский престол твой утвердил еси. да от него Восток и Север весь светом веры озарится, вернии же чада Церкве Христовы Богу единомысленно зовут: Аллилуиа.

ИКОС 9
Мати Сион - псаломски речет человек, яко человек духовно родися в нем, новый же Сион нам бысть Киев: в нем бо свет и благодать Божия явися всем сыновом русским от кафедры, юже ты, Первозванне апостоле, в Византии утвердил еси. Темже и мы, Невечерним Светом озаряемии, благодарне взываем ти:
Радуйся, от горы Сионския снисшедый и горним светом Киев многохолмный озаривый;
радуйся, граду сему многоплодие духовное благословением твоим ниспославый.
Радуйся, яко посреде вселенныя апостольский престол твой утвердил еси;
радуйся, яко под сень его (в новом Риме) вся просвещенныя тобою языки собрал еси.
Радуйся, имже православие в душах их утверждается;
радуйся, имже от Востока тьма Запада отревается.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 10
Егда наста время преставления твоего, блаженне апостоле, в древния Патры Ахайския пришел еси, да тамо жрен будеши, течение бо скончал еси, подвигом добрым подвизался еси, всем проповедав Христа распята, иудеем соблазн, еллином же безумие, нам же, званным и спасаемым, - Христа, Божию Силу и Божию Премудрость, от Неяже и научихомся пети Богу: Аллилуиа.

ИКОС 10
Всюду именем Господа Иисуса болящия исцеляя, мертвыя воскрешая, бесы изгоняя, и во Патрах предсмертную проповедь твою чудесами утвердил еси, апостоле Христов, и анфипата Лезвия обратил еси к познанию истины, егда противления ради язвою поражен быв, тобою от одра болезни воздвижен бысть; людие же вси, видевше в тебе силу Божию, идолы своя сокрушиша, посем и Господь явися тебе, якоже Павлу иногда в Коринфе, и повеле взяти Крест твой, назнаменовав сим твое в Патрах, Его ради, страдание. Темже и мы, дивящеся велией благодати в тебе, благоговейно взываем:
Радуйся, велия Бога всемогущаго сило;
радуйся, многоценное чудес сокровище.
Радуйся, древних Патр просвещение и украшение;
радуйся, неверие анфипата в веру пременивый.
Радуйся, яко тамо паки явися тебе Господь, на подвиг крестный тя призвавый;
радуйся, яко уготовася тебе венец правды.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 11
Нерон кесарь, якоже иногда Ирод, гонения на вся верныя воздвигнувый, в Риме Павла мечем усекну, Петра же на кресте распя, подобне и тебе достиже в Патрах рука мучителева, егда вместо кроткаго Лезвия судию постави Егеата лютаго, иже не терпяй крещения брата своего, ниже исцелением жены своея умягчен быв, в темницу вверже тя и, якоже верховного Петра, на крест осуди. Ты же юзник сый, в темнице мрачней, яко во светлом храме, брата анфипатова Стратоклиса во епископа Патром проручествовал еси, Богу со всеми верными посреде узилища воспевая: Аллилуиа.

ИКОС 11
На месте лобнем крест воздвизаем узрев, на немже имел еси распят быти, не убоялся еси, апостоле, даже до смерти свидетельствовати возлюбльшаго тя и возлюбленнаго тобою Христа, и к сему знамению спасения руце простирая, умиленно взывал еси:
Радуйся, Кресте Всечестный, пред нимже с веселием предстою, ведая тя, упование мое;
радуйся, Кресте Животворящий, егоже глава до Небес достиже, подножие же врата ада сокруши.
Радуйся, Кресте достопокланяемый, восприемый Владыку моего, яко гроздие сладчайшее, источившее нам спасение;
радуйся, Кресте благословенный, разбойника спасый и тому плоды исповедания даровавый.
Радуйся, яко и моея радости исполнение был еси; темже радуйся и ты, страстотерпче, на Кресте веру твою во Христа запечатлевый.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 12
Приидите, свидетелие радости моея! - воззвал еси апостоле к совершителем воли Егеата, - творите волю над мною, распните мя и, яко агнца, принесите в жертву создавшему мя Творцу. И сия рек, возшел еси на крест, яко на горнюю кафедру, с неяже три дни и три нощи проповедал еси слово Божие окрест стоящим людем, да не боятся смерти, исповедающе Господа Иисуса. Егда же светом небесным озарися лик твой, ужасеся мучитель и тя со креста взяти повеле; обаче ты, страстотерпче, не восхотел еси от крестных мук разрешитися, до исхода твоего непрестанно Богу вопия: Аллилуиа.

ИКОС 12
Славяще апостольския подвиги твоя, Андрее Первозванне ублажаем святую кончину твою, еюже Живоносную Страсть Сына Божия прославил еси, и во умилении сердца взываем ти сице:
Радуйся, друже Христов, с радостию крестная страдания за Него претерпевый;
радуйся, апостоле верный, со креста глаголы Живота Вечнаго людем проповедавый.
Радуйся, яко в час снятия со креста осени тя свет, аки молния с небесе;
радуйся, аки православно исповедающим проповеданнаго тобою Христа Сына Божия обещал еси благодать велию.
Радуйся, Горняго Иерусалима апостольское основание;
радуйся, седяй со апостолы на едином от двоюнадесяте престолов, во еже судити вся колена Израилева.
Радуйся, Андрее, апостоле Христов Первозванный.

КОНДАК 13
О Первозванный апостоле Христов Андрее, призри на благохваления сия всех чтущих святую память твою, и яко водрузил еси Крестное Древо на горах града Киева, присно осеняй и нас спасительным знамением сим, да, Крестом Господа Бога и Спаса нашего охраняеми, достигнем в меру возраста исполнения Христова и сподобимся с тобою и со всеми святыми, во гласе радования, в безконечныя веки пети Богу, Спасителю нашему: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос и 1-й кондак.

Первозванне апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю верховный, всехвальне Андрее!

Славим и величаем апостольския труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя и с Ним во веки пребываеши на Небеси, идеже и любиши ны тоюжде любовию, еюже возлюбил еси нас, егда Духом Святым прозрел еси наше еже ко Христу обращение.

И не точию любиши, но и молиши о нас Бога, зря во Свете Его вся нужды наша. Тако веруем и тако сию веру нашу исповедуем во храме, иже во имя твое, святый Андрее, преславно создася, идеже святыя мощи твоя почивают; верующе же, просим и молим Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, да молитвами твоими, яже присно послушает и приемлет, подаст нам вся потребная ко спасению нас, грешных; да якоже ты абие по гласу Господа, оставль мрежи своя, неуклонно ему последовал еси, сице и кийждо от нас да ищет не своих си, но еже к созиданию ближняго и о горнем звании да помышляет.

Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом во веки веков. Аминь.

Молитва апостолу Андрею Первозванному

Первозванный Апостол Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, верховный последователь Церкви, всеславный Андрей!

Славим и величаем апостольские труды твои, радостно поминаем твое благословенное к нам пришествие, почитаем страдания твои, которые за Христа ты претерпел, целуем священные мощи твои, чтим святую память твою и верим, как жив Господь, также жива и душа твоя, и с Ним во веки ты на Небесах пребываешь, и не обделяешь нас твоей любовью, ибо возлюбил ты отцов наших, когда Духом Святым прозрел ты земли нашей ко Христу обращение.

Веруем же, что ты молишь Бога о нас, видя во свете Его все наши нужды. Эту веру нашу в храме твоем исповедуем, и молим Господа и Бога и Спасителя нашего Иисуса Христа, пусть по твоим молитвам подаст нам все необходимое для спасения нас грешных: как ты по повелению Господа тотчас оставил сети свои и незамедлительно последовал за Ним, так пусть и каждый из нас заботится не о себе, а о ближних и о вечной жизни помышляет.

Имея же тебя, ходатая и молитвенника о нас, надеемся, что много может молитва твоя перед Господом и Спасителем нашим Иисусом Христом, которой достоен всякой славы, чести и поклонения, со Отцом и Святым Духом во веки веков. Аминь.

Брат апостола Петра, ученик пророка Иоанна Крестителя, призванный первым на апостольское служение, святой апостол Андрей был в числе ближайших учеников Спасителя и проповедовал Евангелие во многих странах. По преданию, апостол Андрей был в России, поднялся по Днепру до Киевских холмов и, водрузив крест на горе, сказал своим ученикам: "На сем месте воссияет благодать Божия".

За проповедь веры Христовой св. апостол Андрей принял мученическую кончину, распятый на кресте около 62 года по Рождению Христа.

Апостол Андрей - святой покровитель Украины, России, Шотландии, Румынии, Греции, Сицилии, а также моряков и рыбаков. Морской флот России избрал флаг с Андреевским крестом своим боевым стягом. Апостолу Андрею молятся об обращении к Христовой вере народов России, о заступлении Отечества, об успехе в морском ратном деле и просто мореплавании.

***

Тропарь апостолу Андрею Первозванному, глас 4

Яко апостолов первозванный и верховнаго сущий брат Владыце всех, Андрее, молися, мир вселенней даровати и душам нашим велию милость.

Кондак апостолу Андрею Первозванному, глас 2

Мужества тезоименитаго богоглагольника и Церкве возследователя верховнаго, Петрова сродника восхвалим, зане якоже древле сему и ныне нам воззва: приидите, обретохом Желаемаго.

Молитва апостолу Андрею Первозванному

Первозванне Апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю, всехвальный Андрее! Славим и величаем апостольския труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя и с Ним во веки пребываеши на небеси, идеже и любиши ны тоюжде любовию, еюже возлюбил еси нас, егда Духом Святым прозрел еси наше, еже ко Христу обращение, и не точию любиши, но и молиши о нас Бога, зря во свете Его вся нужды наша. Тако веруем и тако сию веру нашу исповедуем во храме, иже во имя твое, святый Андрее, преславно создася, идеже святыя мощи твоя почивают: верующе же, просим и молим Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, да молитвами твоими, яже присно послушает и приемлет, подаст нам вся потребная ко спасению нас грешных: да якоже ты абие по гласу Господа, оставль мрежи своя, неуклонно Ему последовал еси, сице и кийждо от нас да ищет не своих си, но еже к созиданию ближняго и о горнем звании да помышляет. Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом и во веки веков. Аминь.

Краткое житие святого

О детстве и юности святого известно немного. Родился и вырос Андрей в городе Вифсаиде, что в Галилее. Как и брат его Симон, был рыбаком.

Повзрослев Андрей посвятил себя служению Господу: сохраняя целомудрие, он отказывался жениться, а вскоре и вовсе стал ближайшим учеником Иоанна Крестителя.

Известно два разных описания встречи Андрея Первозванного с Мессией: от Матфея и Иоанна. В Евангелии от Матфея говорится о том, что Иисус встретил Андрея и брата его Симона на берегу Генисаретского озера, где братья ловили рыбу, забрасывая сети в воду. Иисус сказал им: «Идите за Мною, и Я сделаю вас ловцами человеков», и братья пошли, став впоследствии неотлучными учениками Христовыми. Иоанн же пишет о том, что Андрея Первозванного к Иисусу направил сам святой Иоанн Креститель, указав на приехавшего для Крещения на Иордан Господа: «Вот Агнец Божий, Который берет на себя грехи мира». Услышав это, Андрей, вместе с другим учеником Иоанна Крестителя Иоанном Богословом, последовали за Христом. Вскоре к ним присоединились брат Андрея Симон (известный нам как Святой Пётр) и брат Иоанна Иаков.

Святой Андрей, ставший первым учеником Христовым, а потому названный Первозванным, всюду следовал за Спасителем. Ему в числе трёх других учеников на горе Елеонской Иисус поведал судьбы мира. Он был свидетелем Воскресения и Вознесения Христова, а в день Пятидесятницы, после сошествия Святого Духа на апостолов, получил дар исцелять, пророчествовать и способность говорить на разных наречиях о великих делах Господа.

После просвещения ученики Христовы в Сионской горнице кинули жребий - кому и в какую сторону нести евенгельскую проповедь. Андрею Первозванному выпали восточные страны: с проповедью им были пройдены земли Вифинии, Пропонтиды, Фракии, Македонии, Скифии, Фессалии, Эллады и Ахайи. Множество испытаний перенёс Андрей Первозванный во время своего путешествия, но ни разу не отступился от своей веры, неся людям проповедь о Спасителе и совершая чудеса.

Около 62 года от Рождества Христова Андрей Первозванный остановился в греческом городе Патры, которым правил наместник императора Нерона Эгеат. Апостол сразу попал местному правителю в немилость: слишком сильны в последнем были языческие верования. По приказу Эгеата Андрей был схвачен и приговорён к казни: его привязали к кресту наподобие буквы X, не вбивая гвоздей в руки и ноги, во избежании скорой смерти. Два дня страдал святой Андрей на кресте, но продолжал нести людям Слово истинного Бога. Видя нарастающее недовольство народа столь несправедливым приговором Эгеат приказал воинам снять Андрея с креста, но последний уже смирился со своей судьбой и стал молиться Господу о крестной смерти. Воздав Богу хвалу, он произнёс: «Господи, Иисусе Христе, приими дух мой» и отошёл в вечное Царство.

С какими просьбами обращаются к Андрею Первозванному

Издревле святой Андрей Первозванный считается покровителем рыбаков и мореходов: мало какой человек выходящий в море не молит апостола Андрея о щедром улове и спокойных волнах.

Согласно «Золотой легенде» (популярнейшее средневековое собрание христианских легенд и занимательных житий святых) почитание Андрея Первозванного в качестве покровителя мореходов началось после одного случая, а именно чудесного воскрешения сорока мужей, направлявшихся к нему, чтобы получить учение о вере, но утонувших из-за шторма, вызванного дьяволом. Именно поэтому в гимне апостолу есть такая строчка: «Quaternos iuvenes submersos maris fluctibus vitae reddidit usibus».

Также Андрей Первозванный покровительствует Русской Православной церкви и церквям прочих стран, на территории которых проповедовал учение об истинном Боге. К нему часто обращаются за помощью об обращении в веру и успехах в обороне отечества.

Помогает апостол Андрей и незамужним: ему молятся молодые девушки и их матери о том, чтобы судьба была милостива и послала достойную партию девице. По традиции подобные молитвы принято произносить перед Воскресением Христовым или под Рождество: считается, что именно в это время небеса наиболее благосклонны к желающим вступить в брак.

Согласно многочисленным свидетельствам Андрей Первозванный, впрочем как и другие апостолы, обладал даром целительства, и даже воскрешал мёртвых. Многие верующие и сегодня возносят к святому мольбы об исцелении телесных недугов, которые, если произносить их с чистым сердцем, будут обязательно услышаны.

Молитвы святому апостолу Андрею Первозванному

Тропарь святому апостолу Андрею Первозванному, глас 4-й

Яко апостолов первозванный и верховнаго сущий брат Владыце всех, Андрее, молися, мир вселенней даровати и душам нашим велию милость.

Кондак святому апостолу Андрею Первозванному, глас 2-й

Мужества тезоименитаго богоглагольника и Церкве возследователя верховнаго, Петрова сродника восхвалим, зане якоже древле сему и ныне нам воззва: приидите, обретохом Желаемаго.

Молитва первая святому апостолу Андрею Первозванному о целомудрии

Первозванне Апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю, всехвальный Андрее!

Славим и величаем апостольския труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя и с Ним во веки пребываеши на небеси, идеже и любиши ны тоюжде любовию, еюже возлюбил еси нас, егда Духом Святым прозрел еси наше, еже ко Христу обращение, и не точию любиши, но и молиши о нас Бога, зря во свете Его вся нужды наша. Тако веруем и тако сию веру нашу исповедуем во храме, иже во имя твое, святый Андрее, преславно создася, идеже святыя мощи твоя почивают: верующе же, просим и молим Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, да молитвами твоими, яже присно послушает и приемлет, подаст нам вся потребная ко спасению нас грешных: да якоже ты абие по гласу Господа, оставль мрежи своя, неуклонно Ему последовал еси, сице и кийждо от нас да ищет не своих си, но еже к созиданию ближняго и о горнем звании да помышляет. Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая святому апостолу Андрею Первозванному об исцелении телесных болезней

Святой Андрей Первозванный, прошу тебя исцели душу мою родную, человека мне близкого, который мучается от страшной болезни. Он болеет ужасно, не спит от боли по ночам, от слез стало больно его, не спящим глазам. Господь наказал его за содеянные грехи, чтоб помаялся он сильно, чтобы призналась его душа в том, что греховность - большая жизненная ошибка. Молю, исцели и других дорогих и родных мне людей, вымоли у Бога прощения за их грехи, совершенные по неведению. Аминь.

Молитва третья святому апостолу Андрею Первозванному о замужестве

Первозванне апостоле Бога и Спаса нашего Иисуса Христа, Церкве последователю верховный, всехвальне Андрее!

Славим и величаем апостольския труды твоя, сладце поминаем твое благословенное к нам пришествие, ублажаем честная страдания твоя, яже за Христа претерпел еси, лобызаем священныя мощи твоя, чтим святую память твою и веруем, яко жив Господь, жива же и душа твоя, и с ним во веки на небеси пребываеши, идеже и нас любовию твоею не оставляеши, якоже возлюбил еси отцы наша, егда Духом Святым прозрел еси земли нашея ко Христу обращение.

Веруем же, яко и молиши о нас Бога, зря во свете Его вся нужды наша. Тако сию веру нашу во храме твоем исповедуем, и Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа молим, да молитвами твоими подаст нам вся потребная ко спасению нас грешных: да якоже ты абие ко гласу Господа, оставль мрежи твоя, неуклонно Тому последовал еси, сице и кийждо от нас не своих сих да ищет, но еже к созиданию ближняго, и о горнем звании да помышляет.

Имуще же тя предстателя и молитвенника о нас, уповаем, яко молитва твоя много может пред Господем и Спасителем нашим Иисусом Христом, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом во веки веков. Аминь.

Как правильно молиться?

Молитва - это не просто слова, сказанные в минуты радости или, напротив, печали. Нет! Молитва - это нечто большее, а именно восхождение ума и сердца к Богу, принятие духа Божия ещё на земле. Сила молитвы чрезвычайно велика. По словам святителя Димитрия Ростовского: «Молитва не только побеждает законы природы, не только является непреоборимым щитом против видимых и невидимых врагов, но удерживает даже и руку Самого Всесильного Бога, поднятую для поражения грешников». Стоит только помнить, что помогает молитва лишь в том случае, если молящимся соблюдается ряд правил.

Самым главным для успешной молитвы является правильный настрой. Во время молитвы нельзя злится, спешить, отвлекаться на посторонние предметы и помыслы: нужно настроиться лишь на общение с Богом. Как замечал Силуан Афонский: «Если кто молится Господу, а думает о другом, то такой молитвы не послушает Господь».

Чтение стоит совершать со вниманием к каждому произнесённому слову. Вы должны вникнуть в смысл молитвы и затем передать это знание своей душе; в противном случае молитва до Господа просто не дойдёт, ведь как говорят верующие люди «потому как не от множества слов, а от трезвенности ума зависит услышание».

Молитва должна быть кристально честной: в ней не должно быть ничего двусмысленного, искусственного.

Не воспринимайте святых, к которым обращаетесь за помощью, как идолов, всемогущих божков. Святые - это прежде всего наши небесные друзья, которые могут помочь в нашем продвижении на пути ко спасению И лишь после - те, кто помогает нам в конкретных житейских вещах.

Закончив молитву не стоит сразу же приступать к обыденным делам. Постойте немного, подумайте о произнесённых словах, но главное постарайтесь сохранить то состояние разума и души, которое достигли во время молитвословия.

И последнее. Как писал преподобный Никодим Святогорец: «Знай, что нельзя преуспеть в молитве без преуспевания вообще в христианской жизни. Необходимо, чтобы на душе не лежало ни одного греха, не очищенного покаянием; и если во время молитвенного труда сделаешь что-нибудь, смущающее совесть, спеши очиститься покаянием, чтобы мог ты дерзновенно воззреть ко Господу.».

Явленные чудеса апостола Андрея Первозванного

В житие святого Андрея Первозванного повествуется о нескольких чудесах, совершённых апостолом во время странствий по восточным странам.

В городе Амасеев святой Андрей воскресил умершего от лихорадки мальчика по имени Египтий, по просьбе отца его Деметрия.

В Никодимии воскресил также мальчика, разорванного собаками.

В Фессалониках - мальчика, умершего от удушения и там же мальчика, погибшего от укуса змеи.

В Фессалониках же произошла и следующая история: взбешенный проповедями апостола проконсул города Вирин велел схватить и привести к нему Андрея, но как только один из воинов правителя выхватил меч - тотчас упал замертво. Святой Андрей воскресил его, но Вирин и не думал оставлять апостола в покое, подвергнув того новым испытаниям: на арену к апостолу были поочередно выпущены вепрь, бык и леопард, которые, однако, не причинили святому никакого вреда. Зато пострадал сын проконсула: его удушил выпущенный на арену леопард. После долгой молитвы святой Андрей воскресил юношу и вскоре отправился со своей проповедью дальше, продолжая совершать чудеса.

В городе Синоп Святой Андрей воскресил по просьбе одной женщины её мужа, которого нашли в яме убитым.

В Ацкури, на глазах многочисленных свидетелей - умершего горожанина, что сподвигло жителей принять Святое крещение.

В Патрах воскресил утопленника, выброшенного на берег, коим оказался Филопатр из Македонии, который плыл на корабле в Патры с целью ознакомиться с новым учением, но во время бури был смыт волной с палубы. Воскрешенный поблагодарил апостола и попросил вернуть к жизни и других утонувших во время бури людей. Святой Андрей помолился и вскоре на берег вынесло ещё 39 тел: они все были также воскрешены.

Помимо 40 утопленников святым Андреем были воскрешен в Патрах и ещё один человек: жена проконсула города Калиста, которая вместе с любовником погибла в бане. По просьбе кормилицы Калисты погибшая была воскрешена, после чего вместе с мужем своим Лисбием уверовала во Христа.

***
Поделиться